Na mijn bezoek aan de Meet the Blogger conferentie begin oktober wist ik het zeker, ik had een blogplan nodig. Een blogplan waarmee ik georganiseerd te werk kan gaan. Waarmee ik niet op dinsdagavond denk “iek, ik ‘moet’ nog bloggen!” voor het artikel van woensdagochtend. Herken jij dit?

blogplanner_2

Issues

De belangrijkste issues die ik wilde oplossen:

  • planning; wanneer wil ik welk artikel online zetten?
  • verzamelen van ideeën; tot nu toe schreef ik ze soms wel ergens op, maar meestal vergat ik ze weer.
  • statistieken in de gaten houden; welke artikelen worden veel gelezen, wat kan ik nog meer schrijven over dat onderwerp?
Aan de binnenkant plakte ik een opbergvakje van HEMA.

Aan de binnenkant plakte ik een opbergvakje van HEMA.

Tips

Een paar tips die ik bij de conferentie had gekregen waren:
* content hergebruiken; iets dat ik vorig jaar heb geschreven kan nu nog steeds/opnieuw nieuwswaarde hebben. Breng het onder de aandacht via social media.
* content van bestaande artikelen verbeteren; betere foto’s, aanvullende informatie, controleren of de inhoud nog steeds van toepassing is.

De 'ideas & to do' pagina.

De ‘ideas & to do’ pagina.

Wat heb ik gedaan?

Ik heb inderdaad de foto’s van een aantal blogposts verbeterd. Gelukkig had ik de meeste originelen nog en kon ik ze verfraaien met de opgedane Photoshopkennis. Ik heb artikelen onder de aandacht gebracht via Twitter en Facebook en daarbij veel gebruik gemaakt van Buffer. Bij deze tool kun je in de gratis versie 2 social media kanalen toevoegen en daar berichten voor klaarzetten. Buffer publiceert die berichten op de ‘goede’ tijdstippen. Je kunt zelf kiezen hoeveel updates per kanaal worden geplaatst. Ik heb bij Facebook gekozen voor 2 updates en bij Twitter voor 5 updates per dag. Updates die al gepubliceerd zijn kun je eenvoudig opnieuw in de planning zetten. Een aanrader!

Voorbeeld van een pagina voor het uitwerken van een blogpost.

Voorbeeld van een pagina voor het uitwerken van een blogpost.

Blogplanner

Om goed te kunnen plannen, ideeën verzamelen en statistieken bijhouden had ik een blogplanner nodig. Ik heb eerst met een Excelbestand gewerkt, maar merkte dat ik daarin toch papier miste om de blogposts op uit te werken. Ik ben op Etsy gaan zoeken naar een handige blogplanner en er is heel VEEL  aanbod. Deze blogplanner heb ik nu gekozen en die werkt goed voor mij. (red: ik zie nu dat deze blogplanner én de aanbieder niet meer beschikbaar zijn op Etsy)

Het maandoverzicht, nog met potlood ingevuld, tot het definitief is.

Het maandoverzicht, nog met potlood ingevuld, tot het definitief is.

Ik gebruik het Excelbestand nog steeds voor de statistieken en wat financiële dingetjes, maar de papieren blogplanner gebruik ik voor het uitwerken van ideeën en plannen van de artikelen. Deze blogplanner bevat voor iedere maand veel ruimte voor het uitwerken van artikelen (30 per maand), een maandplanner, een stats tracker en een pagina voor inspiratie/todo.

Op de voorpagina stond een quote, maar die heb ik vervangen. Ik heb ‘m laten afdrukken bij printenbind.nl en ik ben er erg tevreden over. Met wat gekleurde pennen, washi-tape en handige dingetjes van de HEMA vind ik het erg leuk om mijn planning op deze manier te maken.

De stats tracker pagina.

De stats tracker pagina.

Het plan was om 30 artikelen vooruit te werken en dan pas te gaan publiceren. Ik heb er nu 10 klaarstaan en dat is met 2 artikelen per week toch genoeg voor 5 weken. Dus, vanaf vandaag kun je weer 2 artikelen per week verwachten, op woensdag om 06:00 uur en op zondag om 15:00 uur.

Gebruik jij een blogplanner? Wil je er ook eentje laten printen?

Met de code ‘DEBBIESCHRIJFT’ kun je nu je eigen blogplanner bij printenbind.nl laten afdrukken met 15% korting! Let op: de code is geldig tot 1 december.

ondertekening

Volg me ook via ♥ Bloglovin’  ♥ Facebook  ♥ Twitter  ♥ Instagram  ♥ Pinterest
Dan mis je niks!