Ken jij het Zweedse merk Doro al? Zij hebben gsms en smartphones die speciaal geschikt zijn voor senioren. Mijn vader heeft er eentje uitgetest!
Dit product heb ik ontvangen. Dit artikel bevat affiliate links.
Onmisbaar
Een smartphone is (bijna) onmisbaar, zeker voor iedereen van (pak ‘m beet) 50 jaar en jonger. Maar mensen die ouder dan 50 zijn zien ook de mogelijkheden en ze willen er graag mee leren werken.
Senioren
Doro is begonnen met gsms voor senioren. Eenvoudige toestellen met grote toetsen waarmee je kunt bellen en sms’en. Maar de senior van tegenwoordig wil meer. Ze willen ook eenvoudig hun mail kunnen checken. Ze willen ook kunnen whatsappen met hun kinderen en kleinkinderen. Senioren hebben ook door dat een video op Youtube je kan helpen bij het vervangen van een kraanleertje.
Maar zo’n smartphone is toch best wel een dingetje. Voor de meesten de eerste keer dat ze in aanraking komen met een touchscreen. En als je dan ook nog zo’n fully customizable Androidtoestel hebt, ben je de bomen snel kwijt in het bos.
Doro smartphone voor senioren
Deze Android smartphones zijn voorzien van een speciale Doro skin. Dit betekent dat de telefoon andere opties heeft dan een gewone Android smartphone. Het hoofdscherm ziet er zo uit:
De knoppen Bellen, Bekijken en Verzenden springen meteen in het oog. Laten we ze eens verder bekijken. Rechtsboven in het scherm wordt steeds een vraag gesteld.
Bellen
Als je op Bellen tikt krijg je in het volgende scherm de vraag Wie?. Je kunt dan kiezen uit Een nummer, Een contactpersoon of Een recente contactpersoon. Ook kun je de voicemail kiezen, of de hoofdcontactpersoon (in dit geval Martha).
Bekijken
Als je op Bekijken tikt krijg je in het volgende scherm de vraag Wat?. Je kunt dan kiezen uit Mijn berichten, Mijn e-mails, Mijn oproepgeschiedenis, Mijn foto’s en video’s, of Mijn contacten.
Verzenden
Als je op Verzenden tikt krijg je in het volgende scherm de vraag Wat?. Je kunt dan kiezen uit Een bericht, Een e-mail, Een afbeelding of video, Een contactkaart of Een opmerking. Ik Een bericht gekozen. Je ziet hieronder dat je door het proces heen geleid wordt.
Heel handig als je het mij vraagt. Als je het bericht wilt gaan tikken kun je ook nog kiezen tussen typen en inspreken. De inspreken-optie hebben we voor nu uitgezet.
Het geluid staat te zacht!
Je kunt de telefoon configureren via het menu Instellen. Maar dat is niet alles!
Via My Doro Manager kun je de telefoon ook op afstand instellen. Dat is een app die je op je eigen smartphone kunt zetten, maar je kunt dat ook via een browser op je pc doen. Meldt de senior dat het geluid te zacht staat, dan kun je dat vanaf je eigen smartphone bijstellen.
Wie kan met mij naar de tandarts?
Doro biedt ook de Connect & Care dienst. Hierbij kun je meerdere personen als beheerder toevoegen. De senior kan vanaf de Doro smartphone een hulpverzoek uitzetten, bijvoorbeeld als ze naar de tandarts moeten, of boodschappen nodig hebben. Zo’n hulpverzoek komt dan bij alle beheerders binnen en zij kunnen reageren. Je kunt via deze dienst zelfs een seintje krijgen als de telefoon voor een bepaald aantal uren niet van zijn plek is geweest. Connect & Care is een abonnement. Het eerste jaar is gratis, daarna kost het € 2,99 per maand (alleen voor de persoon die het netwerk heeft aangemaakt).
My Doro Manager en de Connect & Care dienst werken ook met de eenvoudigere toestellen (lees: de niet-smartphone toestellen).
Wat vind mijn vader van de Doro smartphone?
Mijn vader vindt het een fijne telefoon, maar hij heeft er wel aan moeten wennen. Het gebruiken van een touchscreen was in het begin lastig, maar dat heeft hij nu goed door.
Af en toe kreeg hij een piepje dat er iets binnenkwam, maar dan kon hij niet vinden wat dat was. Dat mysterie hebben we vandaag ook opgelost. Het bleek dat er een e-mailaccount was gedefinieerd in de Gmail app, maar niet in de Doro instellingen. Het Doro interface liet dus niet zien dat er een nieuw e-mail was binnengekomen. Ik heb dit helaas niet via My Doro Manager kunnen aanpassen, dus dat doe ik als ik de volgende keer bij mijn ouders ben.
Ik vind het ook een fijn systeem. Het is nog steeds geen telefoon die je bij de senior kunt afgeven en waar ze dan meteen zelf mee uit de voeten kunnen. Maar dat heeft te maken met de flexibiliteit van Android. Ook op dit toestel krijg je in het begin de vraag welke app je wilt gebruiken voor internet, muziek luisteren, etc. Maar als je even de tijd neemt om die dingen allemaal in te stellen, dan heb je een prachtig product voor de seniore gebruiker van deze smartphone.
Wil jij ook zo’n Doro smartphone voor vader, moeder, opa, oma, of …?!
De Doro 8031 (het model dat mijn vader nu in gebruik heeft) kun je voor ongeveer € 189,- kopen bij onder andere Bol.com en Coolblue. Op de productpagina bij Doro staan nog meer winkels en webshops genoemd.
Ken jij een senior die een Doro smartphone zou willen gebruiken?
Volg me ook via ♥ Bloglovin’ ♥ Facebook ♥ Twitter ♥ Instagram ♥ Pinterest
Abonneer je via e-mail Dan mis je niks!
6 Comments
Antoinette
Wat een goeie tip! Vooral mijn moeder zou best gebruik willen maken van WhatsApp, maar al die ‘ingewikkelde telefoons’ zijn nogal een drempel voor haar. Ik ga het eens voorstellen!
Martha
We hebben het nu onder de knie,dank je wel ?
Debbie van Cleef
Top! Denk dat ze veel aan zal hebben. En ze zijn ook niet zo duur (voor een smartphone) met 189 euro. Was de prijs vergeten te vermelden, die heb ik er nog bij gezet.
Debbie van Cleef
? Graag gedaan!
Marjoleine
Misschien ook iets voor mijn schoonouders, dankje!